政治学演習

最終更新日:2019年11月25日

授業科目名
政治学演習
標準年次
3・4
講義題目
Contemporary Political Theory
開講学期
通 年
担当教員
蓮見 二郎 (HASUMi J.)
単位数
4単位
教  室
オンライン
科目区分
展開科目
使用言語
Japanese
科目コード
Course Title
Contemporary Political Theory
Course Overview
This seminar focuses upon political studies, particularly upon Policy Making Exercise (Spring Semester) and Public Policy and Political Theory (Autumn Semester).
履修条件
この演習では、政策立案や政治理論など政治学の様々なテーマについて、英語で議論する力を鍛えることを目標としています。ゼミにおける議論は、全て英語で行います。英語圏への留学を計画していたり、留学から帰ってきたばかりであったり、英語力を維持したいと考えている学生や、英語で議論できるようになるための努力を惜しまない学生は大歓迎します。毎回、英語で発言・報告をしたり、議論したりすることが求められますので、能動的な参加を必須とします。

This seminar is designed to develop your skills to discuss, in English, various topics in political studies including Policy Making and Political Theory. All discussions in this seminar are held in English. Students who have a plan to study in an English speaking country in near future, who just came back from studying abroad, and who would like to maintain your English fluency are particularly welcome, but not necessary. Please be advised that active participation is essential; you are, in every session, required to make some speeches and presentations, and also have discussions.
授業の目的
この演習は、大学院法学府国際コース「アジアにおける比較政治・行政プログラム(CSPA)」との合同ゼミです。CSPAの学生のほとんどは留学生ですので、この演習に参加すると、英語で議論する能力を鍛える完璧な環境に浸ることができます。

この演習の最終的な目標は、政治学の概念や理論を使って、英語で政治や社会について論じることができるようになることです。そのために、本年度の演習では、(1)政策立案演習、(2)政策と政治理論の2部構成とします。

This is a joint seminar with the "Comparative Studies of Politics and Publc Administration in Asia (CSPA)" Programme, an international programme of the Graduate School of Law. Most students enrolled in the CSPA programme are international students. You can, therefore, enjoy a perfect environment to improve your skills to discuss in English by participating in this seminar.

The ultimate aim of this seminar is to enable you to argue politics and society in English with employing academic concepts and theories of political studies. The seminar in this academic year, for this purpose, consists of two parts: (1) Policy Making Exercise and (2) Political Theory and Comparative Politics.
授業の概要・計画
(1)前期:政策立案演習
例えば、「福岡市の国際化政策はどのように改善できるか」といった問題を立て、具体的な政策立案を行います。その際、実際に福岡市で行政に携わる方の視点で評価してもらうことも考えています。机上での演習ではなく、現実の行政で採用される政策を立案する能力を磨きます。

(2)後期:政策と政治理論
後期の演習では、政策立案や政策分析にあたり政治理論や様々な調査データ(エビデンス)を活用する方法を考えます。今年度は、特に教育政策を例に取り上げて検討する予定です。後期も留学生と英語で議論しながら、政策分析における調査方法についての理解を深めていきます。

(3)最終論文
年度末までに、英語による論文の提出を求めます。これはゼミ論の替わりですので、提出が単位の条件です。

(4)ゼミ研修旅行
2015年夏季:辺野古基地移設問題の調査(沖縄)
2016年春季:町並み保存政策の調査(金沢)
2016年夏季:離島における日韓関係最前線の調査(対馬・釜山)
2017年春季:歴史的伝統を生かした観光政策の調査(宮崎)
2017年夏季:諫早湾干拓問題の調査(長崎・諫早)
2018年春季:国際観光都市湯布院の調査(大分・由布)
2018年夏季:釜山広域市における国際化政策の調査(韓国・釜山)
2019年夏季:川内原発再稼働問題の調査(鹿児島)

(1) Policy-Making Practice
Students are required to make a public policy in a real setting; for example, ’how can we improve the international policy of Fukuoka City’. We may be able to invite one or two public officer(s) from Fukuoka City to evaluate the students’ policy proposals. In this sense, this seminar is to improve your policy-making skills for the real public administration, not for armchair pedantry.

(2) Autumn Semester: Public Philosophy (Contemporary Political Theory)
The second half of this seminar is devoted to discuss the use of political theory and empirical data (evidence) in policy-making and policy analysis. We will try to deepen our understanding of policy analysis by discussing, in particular, education policy with international students in English.

(3) Final essay
You are required to submit an academic essay (research paper) in English at the end of this course. Since this essay substitutes for Zemiron, you cannot get a credit with this seminar without submitting your final essay.

(4) Field Trips
Summer 2015: Henoko US Marine Corp Base (Okinawa)
Spring 2016: Conservation of Historic Town (Kanazawa)
Summer 2016: Frontier Island and Japan-Korea Relationships (Tsushima&Busan)
Spring 2017: Historical Tradition and Sightseeing Policy (Miyazaki)
Summer 2017: Land Reclamation Dispute in Isahaya Bay (Nagasaki, Isahaya)
Spring 2018: International Signtseeing City Yufuin (Yufu, Oita)
Summer 2018: Internationalisation Policy of Busan City (Busan, Korea)
Summer 2019: Restart of Sendai Nuclear Power Plant (Kagoshima)
授業の進め方
本演習の詳細については、ゼミを行いながら学生と相談して決めていきます。さしあたり最初の数回は、以下のように進めようと考えています。
1. 課題の文献とそれに関連した質問を事前に配布します(文献は、論文または章を1〜2本分です)。
2. 学生は、課題の文献を読み、質問に対する答えを用意してきます。
3. 1名の学生が課題文献の要約を報告し、もう1名の学生が質問に対する自分の回答を発表します。
4. 参加学生全員で、文献と2名の報告に基づいて議論を行います。

The detail of this seminar will be decided upon an ongoing basis by discussions with students; but the following would be the initial proposal from me.
1. Essential readings (one or two article/chapter per week) and a related question is announced before a session.
2. The students are required to read all through the essential readings and prepare their answers to the question.
3. A student is assigned to make a presentation of the summary of the essential readings, and another student of his/her answers to the question.
4. All the students have a discussion based upon the essential readings and the answer to the question.
教科書・参考書等
毎回の文献は、Moodleを通じて配布します。

The text will be provided through Moodle e-learning system.
成績評価の方法・基準
参加と議論:50%
ゼミ論文:50%

Participation and discussion: 50%
Final Essay: 50%
その他(質問・相談方法等)
Eメールで質問を受け付けます。

Any questions can be asked via e-mail.
事前/事後学修